DE SOCIALE DIGITALE STANDAARD

Tegen het einde van de zomer van 2022 gebeurde er iets bijzonders: de Sociale Digitale Standaard werd geïntroduceerd. Deze set van principes en aanbevelingen omtrent het op veilige, toegankelijke en effectieve manier digitaliseren van de interacties tussen burger en overheid werd geïnitieerd en ontwikkeld door de Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN). Op 12 september jl. presenteerden en overhandigden zij de Sociale Digitale Standaard aan Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Digitalisering.

Aanbevelingen Sociale Digitale Standaard

De Sociale Digitale Standaard bundelt inzichten uit verschillende vakgebieden. Het is het resultaat van gesprekken met allerhande deskundigen, zoals digitaal ondernemers, wetenschappers, burgers, ambtenaren en politici die allen aangesloten zijn bij de Dutch Digital Agencies. Hier zijn de volgende vijf aanbevelingen voor een meer inclusieve digitale dienstverlening uit gekomen:

  • Betrek burgers en ondernemers vanaf het begin bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening
  • Laat prototypes van nieuwe e-diensten testen door gebruikers
  • Zet continu gebruikersonderzoek in om digitale overheidsdienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren
  • Zorg voor goede ondersteuning van gebruikers
  • Onderschat het belang van goede alternatieven niet zoals de telefoon en het fysieke loket

Sterke (digitale) dienstverlening en communicatie

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij zijn het volkomen eens met de aanbevelingen uit de Standaard. We zijn echter ook realistisch en begrijpen dat er nog heel wat achterstallig onderhoud gepleegd moet worden binnen de IT-omgevingen van de meeste overheidsinstanties voordat ze de aanbevelingen kunnen opvolgen. Goede digitale dienstverlening betekent immers meer dan alleen een gebruiksvriendelijk(e) platform, website of app. Hoewel dat een goed begin is.

Om ervoor te zorgen dat je platform, website of app zijn doel niet voorbijschiet en precies doet wat hij moet doen, biedt de Sociale Digitale Standaard verder houvast in de vorm van een zestal vragen. De antwoorden op deze vragen zullen je helpen om je (digitale) dienstverlening en communicatie zo in te richten dat deze staat als een huis:

1

Betrek burgers en ondernemers vanaf het begin bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening

2

Laat prototypes van nieuwe e-diensten testen door gebruikers

3

Zet continu gebruikersonderzoek in om digitale overheidsdienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren

4

Zorg voor goede ondersteuning van gebruikers

5

Onderschat het belang van goede alternatieven niet zoals de telefoon en het fysieke loket

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over de standaardoplossingen en -modules van Atabix en hoe die jouw bedrijf naar het volgende level kunnen brengen? Vul dan het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.