De staat van de digitale dienstverlening van de overheid

Als je onze eerdere blogs hebt gelezen, dan ben je al op de hoogte van het feit dat onze overheid (hopeloos?) achterloopt wanneer het aankomt op digitalisering. Niet alleen zijn de systemen sterk verouderd, maar ze communiceren ook moeilijk of zelfs helemaal niet met elkaar. Hierdoor is de digitale dienstverlening een beperkende factor voor de snelheid waarmee de overheid wil en moet inspelen op de veranderende omstandigheden in de samenleving in plaats van een manier om de dienstverlening en communicatie van de overheid naar en hoger en moderner plan te tillen.

cloud systeem

Digitale prehistorie

De verouderde en gebrekkige digitale inrichting van bijvoorbeeld de Belastingdienst is de reden dat de overheid geen grote koopkrachtcorrecties uit kan voeren om de burger tegemoet te komen gedurende de huidige kostencrisis. Zo stammen sommige belangrijke IT-systemen van de Belastingdienst uit 1982, oftewel de digitale prehistorie. Hierdoor zijn de systemen – en daarmee de overheidsinstanties als geheel – inflexibel en traag.

De Belastingdienst heeft de Tweede Kamer zelfs verzocht om geen wensen meer neer te leggen waar de verouderde systemen niet aan kunnen voldoen. De Belastingdienst heeft waarschijnlijk zo’n vijf á zes jaar nodig om de systemen te moderniseren. Hiermee laat de langverwachte hervorming van het belastingstelsel dus nog wel even op zich wachten.

De Belastingdienst is echter niet het enige overheidsorgaan dat te lijden heeft. Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) adviseert het kabinet en de Eerste en Tweede Kamer over verbetering van de beheersing van ICT-projecten en informatiesystemen, het risico en de slagingskans van ICT-projecten en de doeltreffendheid en doelmatigheid van het onderhoud en beheer van informatiesystemen. Het Adviescollege is de opvolger van Bureau ICT-toetsing (BIT) en komt, net als haar voorganger, vaker tot de conclusie dat ICT-projecten van de overheid ondermaats presteren op het gebied van effectiviteit, budget en planning. Zo liep de ontwikkeling en implementatie van het nieuwe ICT-systeem INSPECT van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) spaak in 2019. Uit onderzoek van AcICT bleek namelijk dat de doelen van het programma niet gehaald werden, de deadline niet realistisch bleek en de NVWA ruim boven het gestelde budget van €95 miljoen uitsteeg.

De oplossingen van Atabix

Het bovenstaande schetst een nogal deprimerend beeld. Gelukkig kan het ook anders. De overheidsinstanties die de hulp van Atabix hebben ingeroepen hebben tegen relatief lage kosten heel snel een systeem kunnen implementeren dat precies doet wat het moet doen en snel de gewenste resultaten oplevert. Wil jij dat ook? Hieronder een paar tips:

  • Maak gebruik van software die van toepassing is op jouw probleem.
  • Kies niet voor een bekend merk, maar voor een oplossing die werkt voor jou.
  • Luister naar en leer van je branchegenoten; doe je voordeel met de ervaring van anderen.

Wil je een vrijblijvend gesprek?

Wil je een vrijblijvend gesprek en demo aanvragen? Je zit nergens aan vast, wij laten alleen graag zien wat we in huis hebben en hoe we kunnen helpen.